Search This Blog

Wednesday, August 19, 2015

Jangan melampau dalam agama



"Religion (Islam) is very easy and whoever overburdens himself in his religion will not be able to continue in that way. So you should not be extremists, but try to be near to perfection and receive the good tidings that you will be rewarded; and gain strength by worshipping in the mornings, the nights." (HR Bukhari #39 - Fath-ul-Bari, Page 102, Vol 1)

"Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran." (Surah al-Baqarah ayat 185)

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu haramkan benda-benda yang baik-baik yang telah dihalalkan oleh Allah bagi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas (pada apa yang telah ditetapkan halalnya itu); kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas." (Surah al-Maidah: QS 5:87)


"Apa sahaja yang Allah halalkan di dalam kitab-Nya, maka dia adalah halal, dan apa sahaja yang Ia haramkan, maka dia adalah haram, sedang apa yang Ia diamkan, maka pekara itu adalah dimaafkan(dibolehkan). Oleh kerana itu, terimalah kemaafan daripada Allah itu sebab sesungguhnya Allah tidak akan lupa"

Kemudian Rasulullah SAW membaca Surah Maryam ayat 64: "Dia lah jua yang menguasai serta mentadbirkan apa yang di hadapan kita dan apa yang di belakang kita serta apa yang di antara itu; dan tiadalah Tuhanmu itu lupa" (HR al-Hakim dan Bazzar)

Katakanlah (kepada kaum yang mengada-adakan sesuatu hukum): "Sudahkah kamu nampak baik-buruknya sesuatu yang diturunkan Allah untuk manfaat kamu itu sehingga dapat kamu jadikan sebahagian daripadanya haram dan sebahagian lagi halal? Katakanlah lagi (kepada mereka): Adakah Allah izinkan bagi kamu berbuat demikian atau kamu hanya mengada-adakan secara dusta terhadap Allah? (Surah Yunus: QS10:59)


Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment