Search This Blog

Thursday, December 18, 2014

Taqlid



Taqlid or Ittiba simply refers to accepting the verdicts of expert scholars of Islamic Fiqh(Mazhab) without fanaticism in their interpretation of an Islamic Law, without demanding an in-depth explanation of the intricate processes required in arriving at such a verdict, called Ijtihad. Muslim are allowed to Taqlid or Ittiba at verdicts derived from Schools of Law(Mazhab) found most suitable for them that does not go against the teachings of Al Quran and the Sunnah of Allah SWT Messengers.

Taqlid or Ittiba is a part of everyday life. It refers to the practice of an unqualified, lay person accepting the authority of an expert in a specific field of specialization, without demanding proof and justification for every view, opinion or verdict expressed by such an expert authority. This is a natural state of human existence, practised by every human on this earth.

The simplest example of Taqlîd or Ittiba is that of a learner driver taking instructions from a driving instructor. People going to a specialist doctor for medical treatment and following his instructions is another example of Taqlîd or Ittiba. A lay person soliciting a legal opinion from an advocate or following the advice of a tax consultant is another common case of Taqlîd. A client at an engineering firm, asking for the engineer`s advice on complex engineering calculations is yet another instance of Taqlîd or Ittiba in action.

The millions of 'facts` in the myriad of sciences such as astronomy, archaeology, etc. are all distinct examples of Taqlîd or Ittiba. Who will ever questions the 'fact` or asks for proof that the sun is really 93 million miles away from the earth? It is taken for granted that this is the findings of the 'experts` in these fields and everyone simply accepts it as such. School teachers teaches these to their students as 'gospel of truth` and children learn and memorize these 'facts` with the hope of succeeding in their exams.

There are countless such examples of Taqlîd or Ittiba in everyday life. It is quite clear from the above, that Taqlîd or Ittiba is a natural way of life, and is not specific to Islam or Islamic Fiqh alone. Taqlîd is a great blessing for common people, for it is beyond our capacity to understand the extremely complex and complicated mechanics of Ijtihad. The ability to do Ijtihad requires many long years of study and a great deal of exertion in acquiring a mastery of various Islamic sciences.

Therefore a proper understanding of the issue of Taqlid or Ittiba would dispel the ignorance surrounding it. The duty of Muslim as commanded by Allah SWT are to taqlid or ittiba the sunnah of His Messengers and the best and easiest way is through the Mazhabs(without fanaticism on any one mazhab).

"Say, if you love Allâh, follow me and Allâh will love you and forgive you your sins." (3:31)

"Those who follow the Messenger, the unlettered Prophet, whom they find written down with them in the Torah and the Injeel…" (7:157)

"Believe, then, in Allâh and His Messenger, the unlettered Prophet, who believes in Allâh and His words, and follow him so that you may be on the right path. "(7:158)

"Allâh has surely relented towards the Prophet and the Emigrants and the Helpers who followed him in an hour of difficulty." (9:117)

"O Prophet, sufficient for you is Allâh and those who followed you of the believers." (8:64)

"(The believers say:) Our Lord, we have come to believe in what You revealed and followed the Messenger. So write us among those who bear witness. "(3:53)

"Say: This is my way. I call to Allâh with sure knowledge, I and whoever follows me." (12:108)

"He said: My people, follow the messenger!" (36:20)

"And We set in the hearts of those who followed him tenderness and mercy. "(57:27)



Bolehkah kita bertukar kepada mazhab lain?


Kita perlu faham mengapa seseorang muslim perlu bertaqlid kepada mazhab lain. Perkara bertaqlid ini hanya berlaku apabila seseorang tidak mempunyai kemampuan untuk berijtihad dengan berasaskan Syara' Islam dalam Al Quran dan As Sunnah.


Apabila seorang muslim diuji Allah SWT, mereka buntu dalam penyelesaikan masalah mereka secara Islamic, baik dalam perkara ibadah atau muamalat. Dengan itu, mereka bertaqlid kepada pendapat2 mazhab untuk menyelesaikan masalah mereka agar dapat keredhaan Allah SWT.


Lain kata, seorang muslim bertaqlid kepada mazhab kerana hendak menjadi seorang muslim yang lebih baik, iaitu kearah maslahah(kebaikan umum) dan bukannya kearah mafsadah(keburukan umum). Kita bertaqlid kerana kita tidak mempunyai kemampuan untuk berijtidad kearah maslahah yang disarankan oleh Al Quran dan As Sunnah.


Jumhur ulamak mengatakan bahawa bertaqlid adalah satu kewajipan jika kita tidak berkemampuan untuk berijtihad dengan perkara2 yang tiada dalil dan perkara Furu'(mempunyai lebih dari satu makna). Terdapat 3 cara untuk mengikut pendapat2 para mujtahiddin, iaitu:


Taqlid

Kita boleh bertaklid kepada mana2 mazhab Ahli Sunnah wal Jemaah kerana, tiada perbezanya diantara mazhab Syafii dengan mazhab2 ASWJ yang lain. Jika kita boleh bertaklid kepada mazhab Syafii, ini bermakna kita juga boleh bertaklid kepada mazhab-mazhab lain.


Kita tidak wajib bertaklid hanya kepada seorang mujtahid (mazhab) tertentu sahaja. Dalam sesuatu masalah, kita boleh beramal dengan pendapat mazhab ini, kemudian dalam masalah lain, kita beramal dengan pendapat mazhab lain pula. Ini dibenarkan dalam Islam(talfiq).


Berdasarkan pendapat ini, jika kita bertaklid dengan mazhab Syafii dalam sesuatu masalah, tidak semestinya kita mesti bertaklid dengan mazhab Syafii dalam semua masalah. Dibenarkan mengamalkan pendapat dari mazhab-mazhab lain.


Taklid yang diharamkan ialah:

1. Bertaklid kepada seseorang tanpa mengendahkan al-Quran dan Sunnah.

2. Bertaklid kepada seseorang yang tidak diketahui kemampuannya berijtihad.

3. Pengikut mazhab Syafie berkata wajib bertaqlid kepada Syafie: Pengikut mazhab Hanafi berkata wajib bertaqlid kepada Abu Hanifah. Begitulah seterusnya, pengikut mazhab Maliki dan Hanbali berkata wajib bertaqlid kepada imam mereka.

"Pendapat yang mengatakan wajib bertaqlid kepada Imam tertentu, menerima pandangannya sahaja dan menolak pandangan yang lain adalah haram di sisi agama Islam."


Ini adalah kerana orang yang berkata wajib bertaqlid di dalam urusan agama kepada Imam yang tertentu, mengambil kata-katanya semata dan menolak pendapat2 yang lain, seolah-olah telah menjadikan Imamnya pencipta undang-undang dan nabi yang maksum. Ini tidak dibenarkan di dalam Islam. Orang yang mengatakan kata-kata ini hendaklah bertaubat. Sekiranya dia berterusan begitu, dia telahpun terkeluar dari Islam pada pandangan Ibnu Taimiyyah.


Orang awam dan mereka yang tidak mampu berijtihad dibenarkan mengambil pandangan mana-mana Imam fuqaha yang sampai ke martabat ijtihad. Inilah apa yang diperintahkan Allah SWT di dalam firmannya:


"Maka bertanyalah kamu kepada 'Ahlu`dz Dzikri' jika kamu tidak mengetahui." 
(Surah AI-Anbiya': 21:7)



Ittiba


Ittiba ialah menerima pendapat orang lain dengan mengetahui sumber hujahnya. Ittiba adalah sebaik-baik cara menerima dan mengamalkan pendapat dari mujtahid. Orang yang menurut seperti yang tersebut itu dinamakan mukallid muttabi'.


Orang yang iitiba’ itu kalau berjumpa dua keterangan yang berlawanan, maka pada masa itu, wajib ia periksa betul-betul mana yang kuat(tarjih).



Talfiq


Talfiq ialah mengikut pendapat imam2 mazhab dalam sesuatu masalah, kemudian bertaklid kepada imam lain dalam masalah lain. Contoh, mengambil wuduk ikut cara Hanafi dan sembahyang ikut cara Syafii. Ataupun, pada hari ini dia bersembahyang ikut pendapat SyafiI dengan membaca Bismillah.., esoknya dia bersembahyang ikut pendapat Hanafi dengan tidak membaca bismillah. Inilah yang dikatakan sebagai talfiq.


Kebanyakkan ulama membahagikan talfiq kepada dua:


1) Mengambil pendapat yang paling ringan di antara mazhab-mazhab dalam beberapa masalah yang berbeza. Contoh: Berwuduk ikut Hanafi dan sembahyang ikut Maliki.


Apa hukumnya? Menurut jumhur ulama, talfiq dengan cara begini adalah dibenarkan, kerana dia mengamalkan pendapat yang berbeza dalam dua masalah yang berbeza Wuduk dan sembahyang. Talfiq begini dibenarkan dalam bidang ibadah dan muamalat sebagai keringanan dan rahmat dari Allah SWT terhadap umat Nabi Muhamad SAW.


Dibenarkan juga mengambil pendapat yang paling ringan antara mazhab-mazhab dalam satu masalah. Ia diamalkan pada masa yang berlainan yang tidak bergantung satu sama lain.


Contoh, Abu berwuduk menurut syarat-syarat yang telah ditetap oleh Syafii. Pada waktu lain dia berwuduk menurut syarat-syarat yang ditetapkan oleh Hanafi.


Talfiq seperti ini dibenarkan kerana wuduk pertama yang menurut syarat mazhab Syafii telah selesai dan digunakan untuk satu-satu ibadah hingga selesai. Kemudian wuduk keduanya menurut mazhab Hanafi juga selesai dan digunakan untuk tujuan tertentu hingga selesai. Jelasnya ia dilakukan, sekalipun masalahnya sama tetapi dalam peristiwanya dan waktu yang berbeza.


2) Mengambil pendapat yang paling ringan di antara mazhab-mazhab dalam satu masalah yang akan menghala ke mafsadah. Talfiq begini tidak benarkan.


Contoh, Ali bernikah tidak menggunakan wali kerana ikut Hanafi. Dia tidak memakai 2 saksi kerana mengikut pendapat Maliki. Pernikahan seperti ini adalah batal/tidak sah.


Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment