Search This Blog

Thursday, April 9, 2015

Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu



Islam adalah Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu yang sebenar-benarnya

Matlamat Islam adalah untuk menyatukan semua bangsa, walaupun berlainan bahasa, perbezaan warna kulit dan keturunan. Islam ditanzilkan oleh Allah SWT adalah untuk semua bangsa di dunia ini. Islam tidak pernah mengagungkan satu-satu bangsa sahaja. Dalam Islam semua bangsa adalah sama kerana orang yang paling mulia dikalangan manusia disisi Allah SWT adalah orang yang paling bertakwa kepada-Nya.


“Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling takwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.”

"O mankind, indeed We have created you from male and female and made you peoples and tribes that you may know one another. Indeed, the most noble of you in the sight of Allah is the most righteous of you. Indeed, Allah is Knowing and Acquainted."

(QS 49:13)



“Wahai manusia! Sesungguhnya Tuhan kamu sama, bapa kamu sama (Adam). Ketahuilah! Tiada kelebihan orang arab ke atas ‘ajam (yang bukan arab), atau ‘ajam ke atas arab, atau yang berkulit merah ke atas yang berkulit hitam, atau yang berkulit hitam ke atas yang berkulit merah melainkan ketakwaan” (Hadis Riwayat Ahmad dan al-Baihaqi).


Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment