Usul Fiqh Terminologies - Istilah2 dalam Usul Fiqh
1) Ijtihad - Proses penyelidikan dan kaedah yang digunakan oleh para mujtahid untuk mengeluarkan hukum2 fiqh yang tidak jelas penerangan-nya di dalam al-Quran atau al-Sunnah.
Ijtihad - the independent or original interpretation of problems not precisely covered by the Quran, Ḥadith (traditions concerning the Prophet’s life and utterances), and ijma (scholarly consensus). In the early Muslim community every adequately qualified jurist had the right to exercise such original thinking, mainly raʾy of sahabi(opinion of sahabat) and qiyas (analogical reasoning), and those who did so were termed mujtahids.
2) Mujtahid - Orang2 atau Ulama2 yang pakar dalam Islam yang berkelayakan mengeluarkan sesuatu hukum fiqh. Mujtahid adalah ibarat 'representative' kepada Rasulullah SAW ketika Baginda SAW tidak hadir untuk menyelesaikan sesuatu masalah dengan berasaskan syariat Islam.
Oleh itu, para ulama Mujtahid perlu mempunyai kelayakan dan fahaman yang selayaknya untuk mengeluarkan sesuatu fatwa atau hukum yang paling selaras dengan kehendak Rasulullah SAW walaupun dengan tiada kehadiran Baginda SAW. Inilah kewajipan dan tugasan seorang ulama mujtahideen.
A mujtahid is an individual who is qualified to exercise ijtihad in the evaluation of Islamic law.
3) Tafsir - Translation or interpretation of the Quran text. A mufassir is the person/scholar who qualified to interpret/translate the Quran.
4) Mufti - Mufti ialah seorang sarjana, tokoh atau penasihat agama Islam, yang telah diakui dan dikagumi ramai dalam sesebuah negeri atau negara, terutama di kalangan sarjana sendiri untuk membuat keputusan penting tentang agama Islam, khususnya fatwa yang diminta oleh orang awam.
Mufti is the person or scholar who is well-grounded in Islamic law(syariah and fiqh) and are qualified to give or issue fatwa.
5) Hadis Mutawatir - Hadis yang diriwayatkan oleh sebilangan perawi yg ramai dan dipercayai, iaitu ramai sehingga terjamin mereka itu tidak mampu melakukan pembohongan walaupun sepakat, mulai dari awal hingga ke akhir sanad.
A hadith which is reported or narrated by multiple 'trusted' successive narrators using the same exact words. A successive narration conveyed by narrators so numerous that it is not conceivable that they have agreed upon an untruth thus being accepted as unquestionable in its veracity.
6)Hadis Ahad - Hadis yang diriwayatkan oleh 1 hingga 3 orang perawi (atau lebih tetapi belum mencapai kedudukan mutawatir) yg dipercayai.
Hadith Ahad refers to a hadith not fulfilling all of the conditions necessary to be deemed mutawatir. Hadith ahad consists of three sub-classifications, Masyur, Aziz and Gharib
7) Qiyas - perbandingan dalam persamaan di antara suatu hukum yang baru wujud dengan perkara yang telah ada hukumnya didalam Al-Quran dan Sunnah.
Qiyas is the process of deductive analogy in which the teachings of the Hadith are compared and contrasted with those of the Qur'an, in order to apply a known injunction (nass) to a new circumstance and create a new injunction.
8) Amal orang Medina - Amalan orang2 Medina atau sunnah yg diwasiatkan atau diturun-temurunkan oleh Nabi SAW dan para Sahabat kerana mereka adalah penduduk Medina.
Amal of Medina - The practice of the people of Medina. Medina is the place where Prophet Muhammad SAW and most of the Sahabah lived, therefore most of the practice of Islam was directly inherited from them. In another word, Medina is the 'storehouse' of Sunnah.
9) Istishab - Berkekalan hukum yang ditetapkan terdahulu tetap berlaku (pada masa sekarang) selagi tiada dalil yang merubah keadaannya”. Iaitu mengekalkan suatu hukum berasaskan kepada hukum yang sedia ada selagi tidak ada dalil yang mengubahnya.
Presumption of Continuity. Presumption of existence or non-existence of facts that can be used in the absence of other proofs(dalil). Istishab presumes continuation of a fact (marriage or a transfer of ownership) till the contrary is proven.
10) Istihsan - kecenderungan pendapat mujtahid pada sesuatu kerana menganggapnya lebih baik, walaupun hal itu dianggap tidak baik oleh orang lain kerana darurat atau adat istiadat tempatan sesuatu tempat.
Istihsan(equity in Islamic Law) - juristic "preference", to consider something good(maslaha).
11) Ijma' - Kata sepakat atau kesepakatan para ulama dalam menetapkan suatu hukum dalam agama Islam berasaskan Al-Quran dan Hadis.
Ijma' - The consensus or agreement of the community. The majority opinion.
12) Maslaha - Pertimbangan yang mengambil manfaat dari sudut kebaikan dan menolak kerosakan atau kemudaratan yang tidak dapat dibuktikan melalui nas/dalil syarak. Kata lawan kepada Mafsadah(mudhorat)
Consideration of Public Interest.
-To invoked to prohibit an act or permit something on the basis of whether or not it serves the public's benefit or welfare(public interest). An act which 'Good Merit(pahala)' will be rewarded if committed and sinless if omitted.
13) Urf - adat istiadat tempatan atau kebiasaan dan tabiat orang tempatan.
A custom(adab) or recurring practices which are acceptable to people. Rules based on Urf are liable to be changed. Urf must not violate the nass or clear stipulation of the Qur'an and the Sunnah.
14) Fiqh - Fiqh atau fiqah menurut bahasa bererti mengetahui dan memahamkan. Menurut istilah adalah suatu ilmu yang menerangkan segala hukum syara' yang diambil dari Al-Quran dan Sunnah Rasululllah s.a.w. secara penelitian yang mendalam iaitu dengan jalan ijtihad dan istinbat.
The laws governing human deeds are called “Fiqh”, which is defined as understanding the laws relating to human deeds derived from the Quran or Sunnah. Usul Fiqh is the study of the origins, sources, and principles upon which Islamic jurisprudence on human deeds is based on.
15) Faqih(plural Fuqaha) - Fuqaha adalah kata majemuk bagi faqih, yaitu seorang ahli fiqih. Fiqih adalah bidang jurisprudence atau hukum-hakam menyangkut peribadatan ritual baik perseorangan, atau di dalam konteks sosial umat Islam.
A Person/scholar that is study the Fiqh(Islamic Jurisprudence)
16) Fatwa - adalah sebagai jawapan yang dibuat oleh mufti pada perkara yang berlaku apabila diajukan soalan kepadanya. Ia merupakan suatu pendapat keagamaan pada hukum Islam yang dikeluarkan oleh seorang ulama(Mufti).
A ruling or verdict given by a scholar. An answer to a question ie "Can i do this?' and the answer is the Fatwa.
17) Ahkam(plural Hukum) - Wajib/Fardh, Mustahab/Sunat, Mubah/Harus, Makruh, Haram
Perbezaan di antara hukum dan fatwa adalah:
a) Hukum - bersifat umum yang berasaskan Syariat Islam.
b) Fatwa - bergantung kepada siapa yang tanya dan situasi penanya. Fatwa akan dikeluarkan mengikut keadaan penanya itu dengan berasaskan Hukum Islam. Contohnya:
"Hukum (umum) makan daging khinzir adalah haram. Ulama atau Mufti akan mengeluarkan Fatwa yang mengharuskan memakan daging khinzir jika seseorang itu dalam keadaan darurat yang berasaskan dari dalil Surah al-An'am ayat 145:
"Jika sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."(QS 6:145)
18) Sunnah - bererti cara atau amalan Nabi SAW. Sunnah merupakan sumber kedua(dari matan Hadith) perundangan Islam selepas al-Quran
The action of Prophet Muhammad SAW and the Hadith is the narration that carries that sunnah(matan).
19) Mazhab - adalah bahagian pemikiran atau fiqah dalam Islam. Contohnya Mazhab Syafie, Maliki, Hanafi dan Hanbali.
School of Thoughts or a group of scholar that has accepted a methodology of Fiqh.
20) Maqasid Syariah - bermaksud tujuan, natijah, atau maksud yang dikehendaki oleh syarak melaluli sumber dalil Al-Quran dan As-Sunnah. Ia merupakan suatu ilmu yang harus dipelajari terutamanya bagi ulama fiqh agar setiap ijtihad dan pendapat yang diberikan bertepatan dengan kehendak syariat.
Goals, objectives or purposes, the end result or the final result that you are trying to achieve.
For more informations on Usul al-Fiqh and Maqasid Syariah, please goto:
http://ilmuislamuallaf.blogspot.my/2014/12/introduction-usul-fiqh-dan-maqasid.html
Wallahu'alam
4) Mufti - Mufti ialah seorang sarjana, tokoh atau penasihat agama Islam, yang telah diakui dan dikagumi ramai dalam sesebuah negeri atau negara, terutama di kalangan sarjana sendiri untuk membuat keputusan penting tentang agama Islam, khususnya fatwa yang diminta oleh orang awam.
Mufti is the person or scholar who is well-grounded in Islamic law(syariah and fiqh) and are qualified to give or issue fatwa.
5) Hadis Mutawatir - Hadis yang diriwayatkan oleh sebilangan perawi yg ramai dan dipercayai, iaitu ramai sehingga terjamin mereka itu tidak mampu melakukan pembohongan walaupun sepakat, mulai dari awal hingga ke akhir sanad.
A hadith which is reported or narrated by multiple 'trusted' successive narrators using the same exact words. A successive narration conveyed by narrators so numerous that it is not conceivable that they have agreed upon an untruth thus being accepted as unquestionable in its veracity.
6)Hadis Ahad - Hadis yang diriwayatkan oleh 1 hingga 3 orang perawi (atau lebih tetapi belum mencapai kedudukan mutawatir) yg dipercayai.
Hadith Ahad refers to a hadith not fulfilling all of the conditions necessary to be deemed mutawatir. Hadith ahad consists of three sub-classifications, Masyur, Aziz and Gharib
7) Qiyas - perbandingan dalam persamaan di antara suatu hukum yang baru wujud dengan perkara yang telah ada hukumnya didalam Al-Quran dan Sunnah.
Qiyas is the process of deductive analogy in which the teachings of the Hadith are compared and contrasted with those of the Qur'an, in order to apply a known injunction (nass) to a new circumstance and create a new injunction.
8) Amal orang Medina - Amalan orang2 Medina atau sunnah yg diwasiatkan atau diturun-temurunkan oleh Nabi SAW dan para Sahabat kerana mereka adalah penduduk Medina.
Amal of Medina - The practice of the people of Medina. Medina is the place where Prophet Muhammad SAW and most of the Sahabah lived, therefore most of the practice of Islam was directly inherited from them. In another word, Medina is the 'storehouse' of Sunnah.
9) Istishab - Berkekalan hukum yang ditetapkan terdahulu tetap berlaku (pada masa sekarang) selagi tiada dalil yang merubah keadaannya”. Iaitu mengekalkan suatu hukum berasaskan kepada hukum yang sedia ada selagi tidak ada dalil yang mengubahnya.
Presumption of Continuity. Presumption of existence or non-existence of facts that can be used in the absence of other proofs(dalil). Istishab presumes continuation of a fact (marriage or a transfer of ownership) till the contrary is proven.
10) Istihsan - kecenderungan pendapat mujtahid pada sesuatu kerana menganggapnya lebih baik, walaupun hal itu dianggap tidak baik oleh orang lain kerana darurat atau adat istiadat tempatan sesuatu tempat.
Istihsan(equity in Islamic Law) - juristic "preference", to consider something good(maslaha).
11) Ijma' - Kata sepakat atau kesepakatan para ulama dalam menetapkan suatu hukum dalam agama Islam berasaskan Al-Quran dan Hadis.
Ijma' - The consensus or agreement of the community. The majority opinion.
12) Maslaha - Pertimbangan yang mengambil manfaat dari sudut kebaikan dan menolak kerosakan atau kemudaratan yang tidak dapat dibuktikan melalui nas/dalil syarak. Kata lawan kepada Mafsadah(mudhorat)
Consideration of Public Interest.
-To invoked to prohibit an act or permit something on the basis of whether or not it serves the public's benefit or welfare(public interest). An act which 'Good Merit(pahala)' will be rewarded if committed and sinless if omitted.
13) Urf - adat istiadat tempatan atau kebiasaan dan tabiat orang tempatan.
A custom(adab) or recurring practices which are acceptable to people. Rules based on Urf are liable to be changed. Urf must not violate the nass or clear stipulation of the Qur'an and the Sunnah.
14) Fiqh - Fiqh atau fiqah menurut bahasa bererti mengetahui dan memahamkan. Menurut istilah adalah suatu ilmu yang menerangkan segala hukum syara' yang diambil dari Al-Quran dan Sunnah Rasululllah s.a.w. secara penelitian yang mendalam iaitu dengan jalan ijtihad dan istinbat.
The laws governing human deeds are called “Fiqh”, which is defined as understanding the laws relating to human deeds derived from the Quran or Sunnah. Usul Fiqh is the study of the origins, sources, and principles upon which Islamic jurisprudence on human deeds is based on.
15) Faqih(plural Fuqaha) - Fuqaha adalah kata majemuk bagi faqih, yaitu seorang ahli fiqih. Fiqih adalah bidang jurisprudence atau hukum-hakam menyangkut peribadatan ritual baik perseorangan, atau di dalam konteks sosial umat Islam.
A Person/scholar that is study the Fiqh(Islamic Jurisprudence)
16) Fatwa - adalah sebagai jawapan yang dibuat oleh mufti pada perkara yang berlaku apabila diajukan soalan kepadanya. Ia merupakan suatu pendapat keagamaan pada hukum Islam yang dikeluarkan oleh seorang ulama(Mufti).
A ruling or verdict given by a scholar. An answer to a question ie "Can i do this?' and the answer is the Fatwa.
17) Ahkam(plural Hukum) - Wajib/Fardh, Mustahab/Sunat, Mubah/Harus, Makruh, Haram
Perbezaan di antara hukum dan fatwa adalah:
a) Hukum - bersifat umum yang berasaskan Syariat Islam.
b) Fatwa - bergantung kepada siapa yang tanya dan situasi penanya. Fatwa akan dikeluarkan mengikut keadaan penanya itu dengan berasaskan Hukum Islam. Contohnya:
"Hukum (umum) makan daging khinzir adalah haram. Ulama atau Mufti akan mengeluarkan Fatwa yang mengharuskan memakan daging khinzir jika seseorang itu dalam keadaan darurat yang berasaskan dari dalil Surah al-An'am ayat 145:
"Jika sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."(QS 6:145)
18) Sunnah - bererti cara atau amalan Nabi SAW. Sunnah merupakan sumber kedua(dari matan Hadith) perundangan Islam selepas al-Quran
The action of Prophet Muhammad SAW and the Hadith is the narration that carries that sunnah(matan).
19) Mazhab - adalah bahagian pemikiran atau fiqah dalam Islam. Contohnya Mazhab Syafie, Maliki, Hanafi dan Hanbali.
School of Thoughts or a group of scholar that has accepted a methodology of Fiqh.
20) Maqasid Syariah - bermaksud tujuan, natijah, atau maksud yang dikehendaki oleh syarak melaluli sumber dalil Al-Quran dan As-Sunnah. Ia merupakan suatu ilmu yang harus dipelajari terutamanya bagi ulama fiqh agar setiap ijtihad dan pendapat yang diberikan bertepatan dengan kehendak syariat.
Goals, objectives or purposes, the end result or the final result that you are trying to achieve.
For more informations on Usul al-Fiqh and Maqasid Syariah, please goto:
http://ilmuislamuallaf.blogspot.my/2014/12/introduction-usul-fiqh-dan-maqasid.html
Wallahu'alam
No comments:
Post a Comment