Search This Blog

Friday, July 24, 2015

Hukum Qisas - The Law of Retaliation





Menegakkan keadilan (equal justice) adalah tingkatan yang paling rendah sekali dalam Islam. Walaupun kita dibenarkan oleh Allah SWT untuk menuntut keadilan, perkara yang lebih mulia adalah berbelas kasihan, memaafkan dan pengampunan. Allah SWT berfirman:

“Dan di dalam qisas itu ada (jaminan) hidup bagimu wahai orang-orang yang berakal supaya kamu bertakwa”(QS 2:179)


Tanpa Hukum Qisas, manusia tidak dapat menegakkan keadillan dan akan saling musuh-memusuhi serta saling berbalas dendam yang tiada akhirnya dari satu generasi ke generasi yang lain. Hanya selepas keadilan dituntut atau pengampunan diberi, sengketa berbalas dendam akan berakhir. Firman Allah SWT:

"Dan juga lebih baik bagi orang-orang yang apabila ditimpa sesuatu perbuatan secara zalim, mereka hanya bertindak membela diri (sepadan dan tidak melampaui batas)."

"Dan balasan sesuatu kejahatan ialah kejahatan yang bersamaan dengannya; dalam pada itu sesiapa yang memaafkan (kejahatan orang) dan berbuat baik (kepadanya), maka pahalanya tetap dijamin oleh Allah. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berlaku zalim."

"Dan sesungguhnya orang yang bertindak membela diri setelah ia dizalimi, maka mereka yang demikian keadaannya, tidak ada sebarang jalan hendak menyalahkan mereka."

"Sesungguhnya yang bersalah hanyalah terhadap orang-orang yang melakukan kezaliman kepada manusia dan bermaharajalela di muka bumi dengan tiada sebarang alasan yang benar. Mereka itulah orang-orang yang beroleh azab seksa yang tidak berperi sakitnya."

"Dalam pada itu, orang yang bersabar dan memaafkan (kesalahan orang terhadapnya), sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat (melakukannya)."

(Surah ash-Shuraa: QS 42:39 - 43)

Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment